International strategi for energiselskab
Kunde: Dansk energiselskab (anonym)
Med andre ord: Vi skal skabe grundlaget for en international strategi.
Sådan løste vi opgaven
Viegand Maagøe har helt unikke forudsætninger for denne opgave, da projektet både forudsætter en dyb brancheindsigt, strategisk forståelse, teknisk indsigt og økonomiske kompetencer.
Vi udførte analysearbejdet og skabte i samarbejde med virksomhedens ledelse nedenstående grundlag for en international strategi:
- Markedsscreening af Europa og Nordamerika
– Hvilke markeder er mest attraktive?
– Hvordan kan de angribes?
– Hvad er potentialerne på de enkelte markeder?
– Hvilke barrierer er der på de enkelte markeder?
– Hvilke aktører er der?
– Hvilke partnermuligheder eksisterer? - Deep-dive analyser på udvalgte markeder
- Vurdering af virksomhed og kompetencer
- Strategipræsentation for selskabets bestyrelse i tæt samarbejde med virksomhedens ledelse
- Workshops for virksomhedens ledelse
Kunde: Dansk energiselskab (anonym)
Kontraktperiode: 2017 - 2019
Viegand Maagøe var med i processen fra start til slut. Vi var involveret i både dataindsamling, analyser, strategiske vurderinger, bestyrelsespræsentationer og møder med potentielle internationale partnere.
Resultater
Virksomheden har en godkendt strategi og er klar til at investere i energiproduktion i udlandet. Der er opbygget et indgående kendskab til de enkelte markeder. Samtidigt er der foretaget en prioritering af de geografiske markeder på et faktuelt grundlag. Det betyder, indsatsen bliver målrettet områder med størst potentiale.
Tæt samarbejde med virksomhedens ledelse
Hele indsatsen foregik i tæt samarbejde med virksomhedens øverste ledelse. Det betød, at arbejdet løbende blev tilpasset virksomhedens virkelighed.