Lovgivning om batterier sikrer bæredygtige elbiler
Kunde: EU-Kommissionen
Viegand Maagøe har hjulpet EU-Kommissionen med grundlaget for en mulig kommende regulering. Det skal sikre, at elbilernes indtog bliver et mere bæredygtigt alternativ til benzin- og dieselbiler.
Sådan løste vi opgaven
EU-Kommissionen ønsker at sikre, at indtoget af elbiler vil bidrage til mere bæredygtig transport i Europa. Viegand Maagøe blev derfor sammen med samarbejdspartnerne Vito og Fraunhofer ISI bedt om en række dybdegående analyser af miljøaspekter af batterier til elbiler og støtte til elnettet.
Vi så bl.a. på typer og oprindelse af råmetaller, der bruges i de forskellige batteriteknologier. En vigtig del af vurderingen var, om der på noget sted i værdikæden er risiko for, at råmaterialerne bliver udvundet fra miner og handlet eller bearbejdet i verdens konflikt- og højrisikoområder.
Viegand Maagøe undersøgte også, hvordan EU kan stille krav for at reducere skader på lokalmiljøet omkring minerne og produktionsstederne og undgå børnearbejde, dårligt arbejdsmiljø og andre negative indvirkninger på sociale forhold. Derudover så Viegand Maagøe på, i hvor høj grad råmaterialerne kan genanvendes fra batterier.
Som en del af opgaven brugte Viegand Maagøe deres store viden om EU-regulering til at vurdere, hvilke lovkrav der:
- sikrer bæredygtig indvinding af råmaterialerne (due diligence-procedurer)
- afhjælper mulig miljøpåvirkning og risici
- er relevante for ydeevne, kapacitet, effektivitet og holdbarhed af batterierne.
Ud over konkrete lovkrav analyserede vi, hvilken indflydelse disse krav vil have på de miljømæssige og sociale udfordringer forbundet med produktion af batterier og deres råmaterialer. Vi har også hjulpet EU-Kommission med at gennemføre en traditionel konsekvensanalyse, som sker ifm. al EU-lovgivning.
En vigtig del af projektet har været samarbejde på tværs af landegrænser og møder med interessenter i Bruxelles fra industrien, NGO’er og medlemslande.
Resultat
Projektet udgør grundlaget for en mulig EU-lovgivning, der skal sikre, at:
- elbilernes drastiske vækst bliver et mere bæredygtigt alternativ til benzin og diesel
- batterier kan genanvendes og ressourcer holdes inden for EU
- batterier ikke fører til optrapning af konflikter i sårbare lande som f.eks. DR Congo.
-
- 22 GWh svarende til 7.000 ton CO2
- 1 mia. € for forbrugerne
Kilde: scenariemodeller udarbejdet af Viegand Maagøe
Forbrugernes besparelser følger batteriernes længere levetid og højere effektivitet. I 2040 skønnes der, at være sparet i alt 870 TWh svarende til 350.000 ton CO2.
Lovgivningen kan dermed skabe tryghed for EU-borgere, der gerne vil købe elbiler. Den vil samtidig bidrage til at udbrede lagring af bæredygtig el fra f.eks. vindmøller og solceller, der ikke altid produceres, når det skal bruges.
Mange metaller til elbilbatterier kommer i dag fra lande uden for EU. Ved at sikre mulighed for genanvendelse i EU hjælper man den europæiske batteri- og elbilsindustri, der gerne vil producere uafhængigt af f.eks. Kina.