Presse om tilskud til boligprojekter sparer CO2
Kunde: Energistyrelsen
Hvordan spreder man kendskab til et nyt tilskud til boligprojekter, der sparer energi? Med massiv omtale. Viegand Maagøe står for presse og webformidling om Bygningspuljen for Energistyrelsen.
Sådan løste vi opgaven
Energistyrelsen ønskede at udbrede kendskab til Bygningspuljen. Puljen støtter energibesparende projekter i boliger som en del af målsætningen om at nedbringe Danmarks CO2-udledning med 70 % i 2030. Viegand Maagøe stod for en række opgaver omkring lanceringen af puljen:
- Presse
- Nyhedsmail
- Webformidling
- Telefonrådgivning til borgere
I presseindsatsen kombinerede vi erfaring med ministerpresse, forbrugerkommunikation og datadrevet formidling. Vi producerede bl.a.:
- Minister PM for Dan Jørgensen
- Forbrugernyhed for Energistyrelsen
- 5 regionalt versionerede PM’s og motion graphics til SoMe
Vi kombinerede teknisk viden og erfaring med klimakommunikation til at udvikle en beregner, der gav boligejerne et bud på deres tilskudsmuligheder – og til at finde og formidle de gode historier om tilskuddet i pressen. Vi kontaktede direkte en lang række redaktioner med lokalt versionerede nyheder.
Resultater
Bygningspuljen nærmest druknede i succes, da Energistyrelsen fik mere end 17.000 ansøgninger på få uger – langt flere end der var penge til at støtte i første runde af puljen.
Succesen skyldtes ikke mindst den store presseomtale af puljen.
på 14 dage
Eksempler:
5 indslag i landsdækkende TV-nyheder
7 historier i landsdækkende aviser
4 historier i TV2-regioner
Indslag i de fleste P4-stationer
Puljen fik bl.a. god omtale i TV2, fordi Viegand Maagøe med kort varsel leverede en beregning af CO2-reduktionen, hvis man med ét slag fik skiftet alle olie- og naturgasfyr til varmepumper.
Viegand Maagøe kommunikerer fortsat om tilskud til boligprojekter for Energistyrelsen for at sikre kendskab og forventningsafstemning med borgerne.