Hund med Globe Buddy

Strategisk kommunikationsforløb skærper markedsføring af hundefoder

Kunde: Globe Buddy

Globe Buddy er en lille virksomhed, der vil kommunikere målrettet og skarpt om sit produkt: Hundefoder med omtanke for miljø og klima. Viegand Maagøe har hjulpet med kommunikationsstrategi og dataindsamling.

Om opgaven

Globe Buddy sælger hundefoder og ønsker at mindske det aftryk, som produktionen sætter på kloden. Virksomheden sælger bl.a. foder lavet på insekt- og planteprotein, og det ønsker medejer Bjarne Gravesen Jensen på troværdig vis at fremhæve i sin kommunikation til kunderne.

For at blive inspireret og undgå faldgruber som greenwashing og greenhushing besluttede han at gennemføre et forløb om bæredygtighedskommunikation med Viegand Maagøe.

”Det er lidt af en jungle at finde rundt i, og jeg vidste godt, at vi som en lille virksomhed ikke skulle sidde med det her helt alene. Jeg ville sørge for, at vi havde helt styr på, hvad man må og ikke må, og hvordan vi helt konkret kunne udforme vores kommunikation på en troværdig måde inden for rammerne af lovgivningen,” siger han.

Kunde: Globe Buddy

Kontraktperiode: 2023

Sådan løste vi opgaven

Vores kommunikationsrådgiver tog afsæt i en analyse af Globe Buddys eksisterende kommunikation og forretningsmodel.

Kernen i kommunikationsforløbet er 2 workshops, hvor vi arbejder tæt sammen med kunden for at sikre en forankring og ejerskab for kommunikationsstrategien.

Indholdet planlægges efter kundens behov, og i Globe Buddys tilfælde dissekerede og definerede vi begrebet bæredygtighed på første workshop. Bæredygtighedsdagsordenens relevans blev samtidig koblet til virksomhedens kommunikationsstrategi.

På den opfølgende workshop blev mål, succeskriterier og en ny kommunikationsstrategi bearbejdet, og grundlaget for en ny kernefortælling blev skabt. Det udmøntede sig i konkrete anbefalinger til Globe Buddys kommunikationsindsats.

Vi ønsker hverken at greenwashe eller greenhushe, men man kan nemt ende i den situation, hvis man ikke har helt styr på fakta og data. Viegand Maagøe har hjulpet os med at få styr på det hele.
Bjarne Gravesen Jensen
Globe Buddy

Sammenligning af CO2-udledning for hundefoder

Med udgangspunkt i gældende branchestandarder foretog vores bæredygtighedsteam en sammenligning af CO2-udledningen fra Globe Buddys produkter med udledningen fra standard hundefoder. Sammenligningen blev foretaget på baggrund af data fremsat i en forskningsartikel.

Globe Buddy Brown - sammenligning

Globe Buddy’s website

Processen

Globe Buddy process DK

Resultatet

Globe Buddy har efter forløbet med Viegand Maagøe skærpet sin kommunikationsindsats, hvilket afspejles i en række opdateringer af virksomhedens hjemmeside, ligesom medejer Bjarne Gravesen Jensen aktivt har brugt og præsenteret sin nye viden på bl.a. messer.

De indsigter, som virksomheden har fået ved sammenligningen af data fra forskningsartiklen, gør Globe Buddy bedre i stand til at kommunikere om sine produkters fortrin i forhold til branchestandarderne, når det gælder udledninger.

Bjarne Gravesen Jensen er overbevist om, at det på længere sigt stiller virksomheden stærkere i kampen om kunderne.

”Jeg har kun grund til at tro, at det på sigt vil styrke vores bundlinje. For vores kunder køber ikke kun hos os, fordi det er kvalitetshundefoder, men også fordi de vil være sikre på, at vi kan stå inde for de ting, vi siger. Derfor er det vigtigt at have styr på data og ikke love mere, end man kan holde, og det er vi helt sikkert blevet skarpere på med det her forløb,” siger han.

Det har vi leveret
  • Analyse af Globe Buddys kommunikation
  • 2 skræddersyede workshops om skarpere kommunikation
  • Kommunikationsplan med konkrete tiltag
  • Kernefortælling for Globe Buddy
  • Analyse af influenter
  • Analyse og sammenligning af ingredienser i Globe Buddys produkter

Vores ydelser

Bæredygtighedskommunikation Bæredygtighed af produkter

Har I også brug for hjælp med kommunikation og CO2-beregninger? Kontakt Ann Charlott, der hjælper jer videre.

Ann Charlott Nielsen

Ann Charlott Nielsen

Rådgiver, Cand.Ling.Merc

Mobil: +45 60 29 78 20