medierne til medspiller kursus

Kursus målrettet forsyning og teknik

KURSUS: Medieomtale kan være ’make or break’ for både forsyningsselskaber og kommuner i store tekniske projekter og i den daglige drift. Når man forstår spillereglerne i omgangen med journalister og medier, kan medierne blive en medspiller.

Forsinkelser, borgerprotester og budgetter, der er overskredet. El, vand, veje, fjernvarme og byggerier trækker ofte overskrifter – og ikke altid for det gode. Det billede kender mange ledere og specialister i forsyningsselskaber og de tekniske afdelinger i kommunerne.

Kontakten til medierne er ofte præget af manglende viden om, hvordan medierne arbejder. Det, man ikke kender, kan være skræmmende, og mange gange forpasser forsyningsselskaber og tekniske forvaltninger muligheden for at selv at præge mediebilledet. Usikkerheden fører til, at man ikke selv agerer – og måske endda prøver at gemme sig, hvis der kommer kritisk omtale.

Heldigvis kan omgangen med journalister og medier læres. Kender man spillereglerne, bliver det langt lettere at komme ud med den positive historie, der løfter kendskab og omdømme og skaber intern stolthed – og sikre, at misforståelser ikke ender som negative historier.

På kurset ”Gør medierne til medspillere” får du en grundlæggende forståelse, for hvordan medierne fungerer, og du får helt konkrete tips og tricks, så du kan gøre medierne til en positiv medspiller.

På kurset ser vi på:

  • Hvordan tænker journalister, hvad er en god historie?
  • Hvordan sælger du den gode historie til en journalist?
  • Hvad gør du, når journalisten ringer?
  • Hvordan får du bedst afsat dit budskab?
  • Hvordan kan du bruge sociale medier?
  • Hvordan håndterer du medierne, når I har en krisesag?
  • Hvordan kan vi fremadrettet arbejde med journalister og medier?

Kurset er målrettet ledere og specialister i forsyningsselskaber og kommunernes tekniske forvaltninger. Vi tager afsæt i deltagernes egne erfaringer, og det vil være en blanding af gruppeopgaver og undervisning i plenum.

Undervisere

Kursets undervisere har erfaring fra begge sider af bordet:

Henrik Munksgaard er selvstændig kommunikationsrådgiver. Han har været journalist på bl.a. Ritzau, Politiken, Berlingske og i Mediehuset Ingeniøren og har været presse- og kommunikationschef i Deloitte og NIRAS.

Jakob Volf er kommunikationsrådgiver i Viegand Maagøe. Han har tidligere arbejdet som journalist for bl.a. DR og Ritzau og som pressemedarbejder i Miljøstyrelsen og Miljø- og fødevareministeriet.

Praktisk

Tid: Torsdag d. 12. november 9-16

Sted: Viegand Maagøe, Nørre Farimagsgade 37, 1364 København K.

Forplejning: Kurset er inkl. forplejning.

Pris: 3.995 kr. ekskl. moms.

Vedr. corona: Kurset afholdes efter myndighedernes anbefalinger omkring antal deltagere, afstand m.m.

Tilmelding: Klik her!