Viegand Maagøe er nomineret til EY Entrepreneur of the Year

EY Entrepreneur of the Year

Vi har gjort os bemærket

Du har måske lagt mærke til, at vores arbejde med grøn omstilling gør sig bemærket ude i verden. Vi har blandt andet været med til at gøre SMV’erne Klimaklar, sammensætte DIs Topmøde 2022 og elektrificere industrien, for at nævne nogle af vores mest omtalte projekter. Det har medført en eksplosiv vækst i vores firma. Bare dette år har vi hyret over 35 nye medarbejdere.

Grøn omstilling er tidens vigtigste dagsorden, og vi er stolte over at det bliver anerkendt af EY. Kryds fingre for os. Vi håber vi vinder!

Hvad er EY Entrepreneur of the Year?

Vi lader EY forklare det selv: “Entrepreneurskab i 25 år. EY Entrepreneur Of The Year er verdens største og mest anerkendte vækstskaberkonkurrence. Det er en fejring af de entrepreneurer, der opbygger og driver succesfulde og dynamiske virksomheder. 

Det kræver noget helt særligt at skabe en virksomhed, der – også på langt sigt – skaber værdi. Det kræver mod, vedholdenhed og høje ambitioner, og når man møder skepsis og kritiske røster, skal man kunne holde fast i sine mål for at gøre sin drøm til virkelighed.

EY Entrepreneur Of The Year er en hyldest af, hvordan entrepreneurernes hårde arbejde bidrager til en bedre verden. EY Entrepreneur Of The Year adskiller sig nemlig markant fra andre vækstkonkurrencer ved at fokusere på mere end nøgletal og bundlinje. I arbejdet med at finde årets vækstskaber lægger vi lige så stor vægt på entrepreneurens rolle, værdier og ledelse – og ikke mindst samfundsmæssige engagement.”

Hvor og hvornår?

Der er regionskåring i København d. 26 oktober

Tid: Onsdag d. 26. oktober kl. 15.00 til 20.30

Sted:
Mercedes-Benz City
Sydhavnsgade 16
2450 København SV

Se program og tilmeld dig her

Landsfinalen afholdes d. 24. november i København

Vi krydser fingre for, at Viegand Maagøes arbejde vinder.

Klimaklar Servicevirksomhed

klimaklar servicevirksomhed

Vi er stolte over at stå for forløbet Klimaklar Servicevirksomhed sammen med Jakob Scharff og Lasse Hangaard i DI Services.

Er din virksomhed en servicevirksomhed så tjek forløbet ud. I forløbet får du udregnet jeres klimaregnskab, gennemgår mulige tiltag, får overblik over målsætninger ift. Science Based Targets initiative og får anbefalinger til hvordan du kommunikerer på klimaområdet uden at falde i #greenwashing fælden.

Hvad er Klimaklar Servicevirksomhed?

Klimaklar Servicevirksomhed er et skræddersyet rådgivningsforløb, der skal være med til accelerere grøn omstilling og CO2-reduktion blandt Dansk Industris servicevirksomheder.

Klimaklar Servicevirksomhed bygger på fælles workshops og individuel sparring, der skal give servicevirksomheder konkrete redskaber til at imødegå den grønne omstilling, og samtidig fremme den positive fortælling om servicevirksomheders rolle i den grønne omstilling og det danske samfund. Klimaklar Servicevirksomhed bygger videre på erfaringer fra Klimaklar SMV, som Industriens Fond og Dansk Industri står bag.

DI Service samarbejder med klimarådgiverne Viegand Maagøe om rådgivningsforløbet. Viegand Maagøe er eksperter indenfor teknisk rådgivning om energioptimering og bæredygtige initiativer, herunder CO2-reduktion i danske servicevirksomheder.

Klimaklar Servicevirksomhed er et gratis rådgivningsforløb. Virksomheden skal dog være forberedt på at afse ca. 50 timer ved siden af workshops og den individuelle sparring til at indsamle data for at udarbejde sine CO2-regnskaber. Virksomheden skal derudover være villig til at bidrage til vidensdeling i rådgivningsforløbet samt dele erfaringer og oplevelser om rådgivningsforløbet på DI Services sociale platforme.

Tilmeld dig forløbet

Er du interesseret i at deltage, beder vi dig udfylde en meget kort tilmeldingsformular, der hjælper os med at blive klogere på din virksomhed.

Klimaklar Servicevirksomhed er et gratis rådgivningsforløb, men virksomheder, som tilmelder sig, er forpligtet til:

  • Virksomheden skal være villig til at bidrage til vidensdeling i rådgivningsforløbet samt dele erfaringer og oplevelser om rådgivningsforløbet på DI Services sociale platforme (afstemmes nærmere).
  • Virksomheden skal derudover være forberedt på at afse ca. 50 timer ved siden af workshops og den individuelle sparring til at indsamle data for at udarbejde sine CO2-regnskaber
  • Det er en forudsætning, at virksomheden er en del af branchefællesskabet DI Service for at deltage i programmet.

Det bemærkes, at der alene er 40 pladser til rådgivningsforløbet. Der uddeles pladser baseret på først-til-mølle princippet.

Tilmeld dig her

Grøn rådgiver tager sin egen medicin

Søren Eriksen

Som den første grønne rådgiver i Danmark har Viegand Maagøe forpligtet sig til klimamål gennem Science Based Targets. Det var en øjenåbner for virksomheden at tage sin egen medicin.

Da det sidste år blev muligt for SMV’er at forpligte sig på klimamål gennem FN-partnerskabet Science Based Targets initiative (SBTi), begyndte bæredygtighedshuset Viegand Maagøe hurtigt på en ansøgning.

Nu er virksomhedens klimamål godkendt, så Viegand Maagøe som den første grønne rådgiver i Danmark kommer med i SBTi.

”Vi er stolte af, at vi nu er blevet godkendt til Science Based Targets, og vi kan kun anbefale andre at gøre det samme. Stadig flere virksomheder stiller klimakrav til deres leverandører, og som SMV risikerer du at blive valgt fra som leverandør, hvis du ikke handler,” siger direktør i Viegand Maagøe Søren Eriksen.

Egen medicin var en øjenåbner

Opgaven med at ansøge om SBTi-godkendelse tilfaldt en af Viegand Maagøes eksperter i grønne regnskaber, Andreas Schjørring Wied. Det var en øjenåbner, fortæller han.

”Jeg oplevede på egen krop, hvor svært det kan være at få fat i data om alt fra flyrejser til frokostordning. Det skaber større forståelse for de kunder, vi hjælper med lignende processer. Det er sundt, at vi som rådgiver tager vores egen medicin, og det var superfedt at drive den her proces,” siger projektlederen.

Går videre end SBTi

For at leve op til SBTi-kravene skal Viegand Maagøe inden 2030 halvere klimapåvirkningen fra virksomheden og dens energiforbrug – det såkaldte Scope 1 og 2.

Der er ikke mål om reduktion af Scope 3, som er den indirekte klimapåvirkning skabt hos leverandører af f.eks. it. Men som en del af processen har Viegand Maagøe selv opstillet et mål om skære 30 % af Scope 3 pr. medarbejder inden 2030, fortæller Søren Eriksen.

”Der er rigtig meget adfærd og vaner i Scope 3. Det er den sværeste del at flytte på. Men vi vil rykke. Og da over 95 % af vores klimapåvirkning stammer fra Scope 3, er det helt oplagt at se på,” siger han.

Svære dilemmaer

Derfor er Viegand Maagøe nu i færd med at udvikle konkrete tiltag for de tunge poster på klimaregnskabet: Forretningsrejser, frokostordning og it.

Der er flere dilemmaer, fortæller direktøren.

”Hver og én af os brænder for grøn omstilling, men der er jo også andre ting, som er vigtige for den enkelte. Er det f.eks. i orden at kræve, at vores medarbejdere spiser vegetarisk? Og hvor mange forretningsrejser kan vi undvære eller gøre grønnere? Det er nogle svære afvejninger, som vi vil gå i dialog med de ansatte om,” siger Søren Eriksen.

Stort potentiale for SMV’er

Det har taget godt et halvt år for Viegand Maagøe at få godkendt sine klimamål af SBTi, bl.a. fordi rigtig mange virksomheder lige nu ansøger. Det er der en god grund til, mener Søren Eriksen.

”Du kan godt bare selv sige, at du sparer på strømmen. Men når en uvildig tredjepart verificerer, at din klimaindsats lever op til Parisaftalen, giver det en helt anden troværdighed. Om få år vil det være en nødvendighed for at kunne få ordrer i mange virksomheder. Det er allerede begyndt,” siger han.

> Se Viegand Maagøes klimaregnskab

> Se Viegand Maagøes klimamål og -tiltag

Fakta: Science Based Targets initiative (SBTi)

Science Based Targets initiative

  • SBTi har etableret standarden for virksomheder, der ønsker at understøtte klimamålene i Paris-aftalen.
  • har 2935 virksomheder globalt forpligtet sig gennem SBTi, heraf 22 danske SMV’er.
  • Store Danske virksomheder som Carlsberg, Lego og Novo Nordisk er med i SBTi.
  • For at blive godkendt af SBTi skal virksomheder sætte mål for reduktion af deres klimapåvirkning og årligt rapportere om fremskridt ved hjælp af et klimaregnskab.
  • Store virksomheder skal sætte mål for både klimapåvirkningen fra egen produktion og energiforbrug (Scope 1 + 2) og deres indirekte påvirkning skabt hos leverandører, affaldsbehandlere mv. (Scope 3). SMV’er skal sætte mål for Scope 1 og 2.
  • Bag SBTi står et partnerskab af bl.a. FN’s Global Compact og WWF

Kilde: sciencebasedtargets.org