Politisk aftale sikrer ny EU-dækmærkning

dækmærkning viegand maagøe tyres eu

I maj 2021 vil en ny dækmærkning træde i kraft i hele EU, der skal være med til at nedbringe energiforbruget i transportsektoren. Viegand Maagøes tekniske rådgivning til EU-Kommissionen har været med til at sikre, at EU nu får en dækmærkning af højere standard.

Europa-Parlamentet, Ministerrådet og EU-Kommissionen indgik en aftale onsdag d. 13. november om en ny europæisk dækmærkning, der erstatter det nuværende dækmærke fra 2009.

Nemmere at kende dækkenes effektivitet

Det nye mærke gør det endnu nemmere for forbrugerne at kende dækkenes brændstof- og bremseeffektivitet og støjniveau inden købet. Mærkets energiklasser bliver opdateret, så det bliver lettere at finde de dæk, der giver det laveste forbrug af brændstof eller el. Hvis en forbruger går fra dæk med et C-mærke til ét med et A-mærke, vil forbrugeren kunne spare ca. 110 liter brændstof i dækkenes levetid.

Viegand Maagøe har for EU-Kommissionen analyseret, hvordan man kunne opdatere og forbedre mærket og har gennemført en detaljeret vurdering af konsekvenser ved et nyt mærke for energiforbrug, miljøpåvirkning, økonomi og beskæftigelse og for dækvirksomhederne.

EU-Kommissionen forventer, at den nye dækmærkning vil skabe energibesparelser, der svarer til at fjerne 4 millioner biler fra de europæiske veje.

Hvad er fremtiden for overskudsvarme?

Peter Maagøe Petersen

“Al projektudvikling inden for overskudsvarme stopper ved udgangen af 2019, hvis ikke der snarest sikres sammenhæng og rimelighed i lovgivning og incitamenter for virksomhedernes udnyttelse af overskudsvarme.”

Det var budskabet, da Peter Maagøe holdt et oplæg i Industriens Hus ved DI og Dansk Fjernvarmes konference om overskudsvarme i går.

Udnyt overskudsvarmen

Industriens overskudsvarme skal gå til fjernvarmenettet og ikke fuglene. Peter Maagøe holder i dag oplæg om netop dette til DI og Dansk Fjernvarmes konference om overskudsvarme. Han fortæller om vigtigheden i at forholde sig mere nuanceret til begrebet overskudsvarme, når ny lovgivning skal udformes. Peter kommer også kritikken om ”falsk overskudsvarme” i møde. Han opfordrer til at etablere en certificeringsordning, hvor en teknisk ekspert i et givet projekt kan verificere, om der er risiko for, at virksomheden producerer falsk overskudsvarme eller ej.