Green Claims: EU sætter grønne påstande under lup
Artikel
Data og analyser
Kommunikation og digital
Policy og regulering
Green Claims er EU’s opgør med greenwashing, og et direktiv, der skal sikre, at virksomheder ikke pynter sig uberettiget med grønne fjer.
For alle virksomheder med en oprigtig interesse i grøn omstilling og transparent kommunikation om bæredygtighed, er EU’s foreslåede Green Claims-direktiv gode nyheder.
Det opstiller nemlig minimumskriterier til både dokumentation og kommunikation af konkrete miljøanprisninger – også kaldet grønne påstande eller ‘green claims’ – som virksomheder vil bruge i deres markedsføring.
Halvdelen af alle grønne udsagn er problematiske
Arbejdet med direktivet blev sat i søen efter en EU-undersøgelse i 2020 viste, at over halvdelen af alle de undersøgte grønne udsagn, var enten vage eller direkte vildledende.
”Den lave troværdighed for den grønne markedsføring er selvfølgelig en hæmsko for de virksomheder, der rent faktisk har reelle tiltag at fremhæve. Det gør det sværere for forbrugerne at træffe valg på et oplyst grundlag,” siger Kasper Egeberg, der er seniorprojektleder og kommunikationsrådgiver i Viegand Maagøe.
Virksomheder skal i gang nu
Green Claims-direktivet bliver tidligst en del af dansk lovgivning om nogle år. Der er altså tid at løbe på, men som virksomhed kan man lige så godt begynde at forberede sig nu, så man er klar. Ifølge Kasper Egeberg kan virksomheder, der vil være på forkant med de skærpede krav til markedsføring med grønne påstande, fokusere deres indsats ved at:
Indsamle data
Solid og verificerbar dokumentation for dine grønne påstande er afgørende. Hvis du allerede nu går i gang med at få lavet relevante livscyklusanalyser, bæredygtighedsrapporter eller klimaregnskaber, står virksomheden stærkt, når de nye krav træder i kraft.
Inddrage virksomheden
Få alle afdelinger og medarbejdere involveret, så de er informerede om de ændringer, der kommer. Så få også taget f.eks. produktudvikling, indkøb, produktion og ledelse med i forløbet. Kravene ser ud til at blive så omfattende, at alle kommer til at spille en rolle, hvis I skal dokumentere jeres grønne påstande.
Gennemgå kommunikationsmateriale
Gennemgå jeres eksisterende kommunikationsmateriale, så der ikke er udokumenterede påstande, der kan misforstås eller vildlede modtagerne.