ESG

ESG for SMV’er

Artikel

Data og analyser

Kommunikation og digital

Policy og regulering

Strategi og ledelse

Derfor giver det mening, og sådan griber I det an

Små og mellemstore virksomheder (SMV’er), der ikke er børsnoterede, er ikke forpligtede til at rapportere på deres ESG-indsatser. Men det betyder ikke, at man lige så godt kan lade være. Flere og flere af SMV’ernes primære interessenter (investorer, banker og kunder) vil nemlig blive berørt af ESG-dagsordenen og derfor stille forskellige krav til rapportering fra SMV’erne.

Vi kan allerede nu se, at der er opstået efterspørgsel på SMV’ers ESG-arbejde. Derfor står SMV’erne nu med et behov for at få styr på data og blive i stand til at rapportere på dem.

Med andre ord: De ESG-krav, der i disse år rammer de store virksomheder, smitter af på de SMV’er, som de er i berøring med. Alene af den grund giver det mening at komme i gang med ESG-arbejdet – lovkrav eller ej.

ESG

Det kan du læse i artiklen

  1. Hvem er omfattet?
  2. Den indirekte påvirkning af CSRD på SMV’er
  3. ESG-rapportering: Hvad skal SMV’erne forvente
  4. Udfordringerne med ESG-rapportering for SMV’er
  5. Sådan kommer du i gang som SMV

1. Hvem er omfattet?

Der findes næsten 300.000 SMV’er i Danmark, og de beskæftiger over 1 mio. årsværk. De er derfor en hjørnesten i den danske økonomi, og 2/3 af alle job i den private sektor er i en SMV.

Langt størstedelen vil ikke være underlagt de nye rapporteringskrav i CSRD, da de ikke falder ind under EU’s afgrænsning af virksomheder. Indirekte vil rigtig mange dog blive påvirket, fordi de er en del af værdikæden hos de virksomheder, der er eller bliver underlagt de nye krav.

Se, hvornår de store virksomheder bliver omfattet af CSRD-krav

EU har udviklet en frivillig standard til SMV’er, der ikke er forpligtede til at rapportere efter CSRD. Den skal gøre dem og deres samarbejdspartnere i stand til at spørge og svare på en ensartet og effektiv måde, når der skal deles ESG-data mellem virksomheder.

Den frivillige standard er ikke vedtaget endnu, men det forventes at ske i løbet af 2025. Allerede nu kan SMV’er dog godt begynde at arbejde med de datapunkter, som bliver anbefalet i udkastet til standarden.

Læs mere om den frivillige standard på Erhvervsstyrelsens hjemmeside

2. Den indirekte påvirkning af CSRD på SMV’er

Selvom det langt fra er alle virksomheder, der er eller bliver omfattet af de nye rapporteringskrav, skal man holde sig for øje, at langt de fleste virksomheder forventes at komme til at mærke konsekvenserne af CSRD.

Store virksomheder er allerede gået i gang med at bede leverandører om indsigt i deres ESG-indsatser, så de kan rapportere fyldestgørende i forhold til deres egen værdikæde og leve op til de rapporteringskrav, de er underlagt. Det samme gælder banker og investorer, der er bundet af deres rapporteringsforpligtelser og ESG-strategier og derfor efterspørger ESG-data.

Samtidig kigger forbrugerne i stigende grad i retning mod virksomheder, der producerer og sælger produkter og ydelser, hvor bæredygtighed tænkt ind. Den tiltagende offentlige bevågenhed medfører at banker og investorer integrerer ESG-risici i deres porteføljevurderinger, så de ikke finansierer virksomheder, der ikke kan redegøre for deres bæredygtighedsindsats.

Fra det offentlige kommer ligeledes et krav om en bæredygtighedsindsats og rapportering for de virksomheder, der modtager tilskud eller subsidier.

Værdikæde

Illustration: Typisk værdikæde for produktionsvirksomhed

Vi har vurderet, at det her bliver en deal breaker for, om man kan få lov at agere i markedet fremover. Så er vi ikke med på det tog, der buldrer derudad, får vi bare ikke lov til at byde ind, men bliver i stedet valgt fra.
Bo Heilskov
HEM Denmark

3. Hvad skal SMV’erne forvente i forhold til ESG-krav?

Helt konkret kan SMV’er forvente at modtage flere ESG-spørgeskemaer fra interessenter såsom banker, investorer, kunder og offentlige myndigheder. Hver anmodning vil sandsynligvis variere i både indhold og format, og det kan gøre arbejdet med at levere de ønskede svar til en større opgave.

Selvom spørgsmål og krav fra leverandører altså kan være vidt forskellige, vil SMV’er med stor sandsynlighed blive bedt om at:

  • Beskrive eksisterende bæredygtighedspolitikker
  • Redegøre for både faktisk og potentiel væsentlig negativ indvirkning på mennesker og miljø samt de tiltag, der er iværksat for at overvåge, forebygge, afbøde eller afhjælpe påvirkningerne
  • Identificere de væsentligste ESG-relaterede risici, som kan påvirke eller allerede påvirker virksomheden, og forklare, hvordan disse risici håndteres.
  • Rapportere specifikke nøgletal (KPI’er) i relation til de ovennævnte områder

Over tid vil der ske en ensretning, og rammerne for at rapportere vil i højere grad blive standardiserede fx gennem den frivillige standard til SMV’er. Med den bliver SMV’er og deres samarbejdspartnere i stand til at spørge og svare på en ensartet og effektiv måde, når der skal deles ESG-data mellem virksomheder.

Derudover begynder markedet også at tilpasse sig, og flere virksomheder specialiserer sig i at assistere SMV’er med at navigere i den nye ESG-virkelighed, ligesom der bliver udviklet forskellige værktøjer, der kan lette arbejdet med rapportering og dobbelte væsentlighedsanalyser. Vi har fx udviklet ESG Navigator.

Læs mere om ESG Navigator

Resultatet bliver i sidste ende, at flere og flere af de virksomheder, der er underlagt CSRD-kravene, begynder at prioritere at handle med leverandører, der har styr på deres ESG-arbejde og kan rapportere på det, fordi de på den måde også forbedrer deres egen ESG-indsats og
-rapportering.

Det betyder, at en god håndtering af ESG-arbejdet indirekte bliver en licence to operate, men for endnu flere kan en målrettet ESG-indsats omsættes til en forbedret konkurrenceevne og styrket forretning.

4. Udfordringerne med ESG for SMV’er

Der er mange muligheder for SMV’er, der er på forkant med dataindsamling og rapportering af ESG, men der følger også en række udfordringer med.

Ressourcer

For få ressourcer

Sammen med kravene til rapportering – både de direkte og indirekte – stiger for SMV’erne, stiger behovet for dedikerede ESG-ressourcer også. Det giver en enorm forskel i hvordan store virksomheder med afdelinger dedikeret til ESG og SMV’er, der skal hive mandskab og økonomi ud af den daglige drift for at følge med, kan gå til opgaven.

Det betyder også, at der vil være forskel på kvalitet og omfang af de data, der kan leveres fra virksomheder i hver sin ende af spektret.

Heldigvis er der begyndt at dukke en række værktøjer, der kan lette SMV’ers ESG-rapportering, op på markedet. Et af dem er vores værktøj ESG Navigator.

Læs om værktøjet ESG Navigator

Viden

For lidt viden

For rigtig mange virksomheder er ESG stadig 3 bogstaver, der står for et uoverskueligt rapporteringsarbejde og en masse uhåndgribelige begreber.

Mange mangler det der skal til for at forstå, indsamle, systematisere og dele de relevante data på en måde, der giver værdi for virksomheden og samtidig lever op til EU-standarderne. Hvis der ikke bliver udpeget en ansvarlig, afsat ressourcer til rapporteringsarbejdet og opkvalificeret medarbejdere, risikerer indsatsen at falde til jorden.

Motivation

Manglende motivation

Det kan være svært at få øje på de gode grunde til at give sig i kast med ESG. Den ressourcekrævende udfordring bliver derfor ofte mødt med spørgsmålet: ”Vi er jo ikke omfattet af de nye EU-krav, så hvorfor skulle vi bruge så mange kræfter på det?”.

De, der svarer det, overser konkurrencefordelene ved at arbejde med ESG. Efterhånden som kravene til rapportering begynder at sive ud i de store virksomheders værdikæder, er det nemlig en fordel at være på forkant.

På samme vis kan et solidt rapporteringsgrundlag også gøre SMV’er mere attraktive i forhold til at tiltrække investeringer eller købere.

Data

Ingen data

Det er en kompleks og ressourcekrævende omgang at indsamle data om ESG. Særligt hvis der slet ikke findes nogen data, og det hele skal arbejdes op fra bunden.

5. Sådan kommer du i gang som SMV

B2B-markedet og finansielle aktører kommer fremover til at prioritere bæredygtighed, der kan underbygges med data og rapportering. Derfor kan man som SMV lige så godt begynde at udforske mulighederne frem for at se udviklingen som et problem.

Første skridt på vejen er – hvis der ikke allerede er en i virksomheden – at udpege en ansvarlig for bæredygtighedsarbejdet.

Vedkommende kan tage udgangspunkt i de følgende skridt:

1. Overvej hvor skal ESG-arbejdet føre jer hen

Det er vigtigt at have ledelsen med i denne del af overvejelserne, for retningen skal stemme overens med virksomhedens overordnede forretningsmål. Det er afgørende, at I finder ud af, hvad bæredygtighed betyder for jeres forretning, og hvad der er væsentligt at arbejde videre med på områderne miljø (E), sociale forhold (S) og virksomhedsforhold (G). På den måde finder I frem til de kommercielle muligheder skabt af ESG, der gør, at indsatsen kan veksles til en styrket bundlinje.

2. Overvej, hvad der skal til

Lav en realistisk vurdering af, hvad der skal til, for at I kan nå i mål med jeres dataindsamling, rapport og målsætning på de forskellige områder. Det kan være at stille følgende spørgsmål:

  • Hvilke medarbejdere skal gøre hvad, og hvor mange ressourcer kræver det?
  • Hvordan bliver de relevante medarbejdere uddannet til de opgaver, de skal løfte?
  • Kræver arbejdet særlige rapporteringsværktøjer eller dataindsamling?
  • Hvor lang tid kræver det, før I kan forvente at se resultater af indsatsen?

3. Få de rigtige mennesker med om bord

Det vil stort set altid være påkrævet, at medarbejdere fra forskellige afdelinger bidrager til arbejdet. Derfor er det et afgørende skridt, at I får identificeret og inddraget de rigtige, inden I for alvor tager hul på ESG-rejsen.

4. Få uddannet ESG-teamet

Det er altid en god idé at onboarde grundigt, så alle forstår målet og vigtigheden af at arbejde med ESG. Oplys dem om, hvilke forretningsmuligheder der ligger i at arbejde målrettet med ESG, og sørg for, at de forstår de ESG-begreber, der er relevante for dem.

5. Rapporter!

Når alt det ovenstående er gjort, kan I begynde på rapporteringsarbejdet. Første led i den proces er at indsamle data fra de forskellige kilder. Arbejdet med data kan være svært og kræver en medarbejder, der er god til at indsamle, håndtere og forstå data. En investering i software, hjælpeværktøj eller en ekstern konsulent kan vise sig at være nødvendig.

Kontakt os

Kontakt os, hvis du vil du mere om hvordan vi kan hjælpe med ESG.

Gro Kardel

Gro Kardel

Chefrådgiver, Antropolog

Mobil: +45 26 17 69 67