Animal Crossing klima videospil

Vi kan spille os til bedre klimaadfærd

Artikel

Kommunikation og digital

Der er sket et nybrud med klima i videospil de sidste par år. Indtil for nylig var miljøaspekter helt fraværende fra den særlige genre af videospil, hvor man udlever sine fantasier i en simulation af virkeligheden. Kan gamification af komplekse klimaproblemer påvirke spillernes adfærd i virkeligheden?

De nævnte spil hedder simulationsspil og afspejler mønstre fra hverdagen, der tilføres gameplay-elementer som highscores, mål og experience points. Du kan så administrere små familier, storbyer eller hele imperier og se, hvordan dine valg påvirker verdenen:

  • Kan du nå at passe dit arbejde, lave middag OG gå på toilettet, inden dagen er omme?
  • Hvordan stopper du trafikpropperne omkring finansdistriktet?
  • Reagerer naboregionen, når du udbygger dit kongerige for at skaffe sjælden jernmalm?

Disse simulationer har længe været en velkommen pause fra hverdagens rutiner. Du afprøver grænser uden konsekvenser i en virtuel virkelighed, hvor du har direkte kontrol over verdenen omkring dig.

Men et vigtigt aspekt af virkeligheden har glimret ved sit fravær i simulationsspil: miljøet.

Indtil for nylig har du generelt kunnet skabe en virtuel verden uden at tænke videre over materialer, miljøpåvirkning, drivhusgasser og affald.

Det har simpelthen ikke været en del af videospillets virkelighed. Måske har spiludviklerne vurderet, at spilleren ikke kunne overskue så komplekse problemstillinger, eller, at det er kedeligt og uvedkommende gameplay.

Det er der heldigvis flere spil, som udfordrer, og med millioner af brugere hver kan de blive en løftestang for grøn adfærd.

Her er en række eksempler:

Valheim 

Du vågner som en viking uden en trævl på kroppen. Din mission er at overleve i naturen ved at konstruere værktøj til at udvinde materialer og våben til at jage farlige monstre med. Men skovene bliver mindre, når du hugger træerne ned for at bygge en base. De vokser ikke frem igen, medmindre du selv planter frø og venter. Mange spillere vælger i stedet at bygge skibe og sejle til andre øer for at finde flere ressourcer – der også løber tør.

Valheim viser effektivt, hvilken påvirkning vækst uden omtanke har på verden.

Spillet er stadig under udvikling, men spillet er blevet enormt populært i sin nuværende “early access”-form, hvor spillere mødes online for at prøve kræfter med naturen.

En viking fanger fisk fra en glasklar sø. Foto: Valheim

The Sims 4: Eco Lifestyle

I juni 2020 udkom en udvidelse til det virtuelle dukkehus med fokus på det bæredygtige liv og koncepter som genbrug, forurening, lokalplaner, alternative energikilder og upcycling. Tidligere har spilleren frit kunnet fylde sit hus med alverdens luksusobjekter og smide gamle møbler ud uden at overveje, hvorvidt de ender på en genbrugsstation eller i havet – de forsvandt bare ud i æteren. Udvidelsen giver mulighed for at agere grønt og belønner spilleren med et renere miljø til sine beboere.

Her diskuteres lokalplaner måske dine sims kan gøre noget ved al skraldet?

Civilization 6: Gathering Storm

Du leder en nation og konkurrerer med andre lande om at blive den mest succesfulde civilisation. I begynder i antikken, og hver tur rykker lidt frem i tiden. Dit rige vokser ved at udvide med flere byer, bedrive krig og skabe imponerende kultur.

Alt dette påvirker klimaet. Spillet husker din CO2-udledning og lader dig føle konsekvenserne gennem hyppige naturkatastrofer, mindre frugtbar jord og en stigende havoverflade.

Det er op til dig, om du vil bruge fossile brændstoffer eller handle bæredygtigt med risiko for at blive overhalet af dine naboer. Eller spiller du måske efter, at dine klimasynder kan tilgives, hvis din nation opfinder den rette teknologi?

Civilization italesætter gennem spil en problemstilling, vi står overfor netop nu, hvor mange udviklingslande oplever stigende vækst i en tid, hvor verden er blevet bevidste om konsekvenserne ved CO2-udledninger.

Der er bygget en dæmning for at holde det stigende vand fra at oversvømme den smukke by.

Animal Crossing: New Horizons

Nintendos nyeste udgave af Animal Crossing blev en viral sensation med 31 mio. spillere, da det udkom i starten af 2020’s første lockdown. Verden havde såvel tid som lyst og behov for at slappe af med at bygge en landsby med nuttede dyr på en øde ø. Spillet har ikke noget eksplicit mål udover dem, du selv sætter. Vil du have vild natur eller gader fyldt med butikker? Du bestemmer, hvordan din drømmeø skal udformes.

Ulig tidligere udgaver af spillet, hvor alt blev købt i en butik, kan du nu bygge ting af materialer på øen. Lav en økse med sten og grene. Brug den til at hugge træer ned, som du kan bruge til at lave møbler.

For at kunne bygge flere møbler er du nødt til at genplante de træer, du hugger ned. Og jo mere natur du har på din ø, jo rigere bliver dyrelivet – som du kan indsamle, udstille og bevare på et museum.


To beboere planlægger deres næste haveprojekt i Animal Crossing.

Flere gode eksempler på klima i spil

Den grønne dagsorden spreder sig også blandt spiludviklerne. I stigende grad tænkes klima med i spil, enten som store udvidelser, fx i Civilization, eller mindre mekanismer og begivenheder.

  • Pokémon GO fejrer Earth Day med missioner om at fange “skralde”-monstre.
  • Cities Skylines har lavet en deres Green Cities-udvidelse, hvor man som byplanlægger får bedre mulighed for at bekæmpe klimaforandringer.
  • Minecraft-fans har lavet et plugin, der skaber klimaforandringer på spillerens udformning af deres verden.
  • Bee Simulator giver dig rollen som en honningbi, der arbejder for, at din koloni kan overleve i en truet natur.

Spiludviklerne bag disse titler har set muligheder for at skabe engagerende gameplay gennem virkelighedens klimaudfordringer. Der er underholdning i at løse udfordringer, også dem, som måske virker for svære at løse i virkeligheden.

Gør gaming en reel forskel i kampen mod klimaforandringerne? 

Videospil forsimpler virkeligheden, og det gælder også miljø- og klimaproblemer. Fordelen er, at det gør udfordringerne tydelige. Spilleren får direkte feedback på sine handlinger og indblik i de ændringer, en bæredygtig fremtid kræver. Den feedback forstærker ikke bare spillerens grønne adfærd i spillet, men bidrager potentielt til, at spillerne tænker og handler grønt i virkeligheden.

Når grøn adfærd får plads i spil, tilvænnes spilleren at overveje miljøet på samme niveau som f.eks. økonomi, æstetik og konkurrenceevne. Selvom der ikke er highscores i virkeligheden, bliver det nemmere at bekæmpe klimaforandringerne med lidt træning i videospillets simulationer.

Det er styrken ved gamification – spilleren lægger nærmest ikke mærke til den positive påvirkning, gameplayet introducerer, når det bliver gjort til sjove opgaver i stedet for uoverskuelige byrder. Grøn adfærd vil i højere grad føles som belønning i sig selv gennem positive associationer fra den virtuelle verden. Prøv selv.

Artiklen blev oprindelig bragt på KForum.

Se eksempler på klima i videospil

The Sims 4: Eco Lifestyle

Civilization VI: Gathering Storm

Cities: Skylines – Green Cities

Vil du høre mere om gamification og grøn omstilling?