Spring til hovedindhold
Glostrup kommune
CASE

Adfærdskampagne sparer Glostrup Kommune penge

Med en adfærdskampagne om god energiadfærd minimerede man energiudgiufterne uden store investeringer. Kampagnen blev gennemført i samarbejde med Glostrup kommune på deres rådhus og bibliotek.

Sådan løste vi opgaven

Adfærdskampagnen på Glostrups rådhus og bibliotek stod på i 4 uger af vinterhalvåret og omfattede 6 bygninger. Viegand Maagøe var ekstern ansvarlig for kampagnen og stod bl.a. for at udvikle kampagnekonceptet, mens kommunens klimamedarbejdere var internt ansvarlige.

Ved indgangene kunne medarbejdere følge deres bygnings elforbrug på en skærm. Kampagnen blev dækket på kommunens intranet, og der blev udarbejdet pressemeddelelser til lokalaviser. Vi brugte også bl.a. chokolade og særlige post-its som praktiske værktøjer til at påvirke medarbejdernes adfærd.

De ansatte var nøglen

Kampagnens vigtigste aktører var en nøglemedarbejder udpeget for hver bygning. Undervejs mødtes de og debatterede nye tiltag og ideer, ligesom de konkurrerede om at spare mest.

Ghita Lentz , Glostrup Kommune
Kampagnen er gået over al forventning. Ideen med brug af nøglemedarbejdere har været meget givtig. Det har været positivt at opleve deres store engagement, som også blev spredt til vores ledelse.

Resultater

Der blev gennemført natrunderinger i hver af de 6 bygninger som en del af kampagnen. I perioden indkom 61 forslag fra medarbejdere med gode ideer til forbedringer.

Ikke mindst var der konkrete besparelser. De 6 bygninger sparede i snit 9.500 kWh el i perioden.

Nogle besparelser skyldes tekniske tiltag opdaget undervejs, f.eks. indstilling af ventilationen på biblioteket. De fleste skyldtes dog ren adfærd.

Medarbejderne fandt gennem konkurrencer besparelser for:

  • ca. 19.000 kr. i kampagneperioden
  • ca. 250.000 kr. årligt
  • ca. 1.000 kr. pr. medarbejder om året