film og animation

Hvad kan film og animation?

Med informerende film og animation kan I:

  • Servere jeres budskaber kort og præcist
  • Sikre engagement og indlevelse i jeres kommunikation
  • Få sat et ansigt på jeres virksomhed eller organisation.

Behov før løsning

Film og animation er et redskab til at brede jeres viden ud. Og det er vigtigt at se på behovet sammen, før man beslutter sig for løsningen.

Afholder I fx en konference, kan vi oprette et lille TV-studie, hvor I kan interviewe oplægsholderne. Så får flere gavn af oplæggene, da I kan sende oplæggene ud bagefter.

Har I komplicerede budskaber, finder vi sammen med jer et format, der passer til emnet og jeres målgruppe, så videoen stadig er spiselig og inspirerende.

Derfor skal I vælge Viegand Maagøe

  • Vi er skarpe på budskaber og har øje for de gode vinkler – både visuelt og i ordlyden.

  • Vi mestrer både animation og video, så vi kan rådgive om, hvornår de virker bedst.

  • Vi vægter et tæt samarbejde med vores kunder, så du vil være i tæt dialog mellem vores kreative team.

  • Vi producerer med omtanke for miljø, diversitet, ligestilling og internationale regler og principper.

Kommunikation og digital
København luft kampagne ren luft redder liv

Kampagne om luftforurening for Københavns Kommune

Hvordan informerer man borgere om den stigende fare ved luftforurening, uden at det bliver en skræmmekampagne? Ved at vække nysgerrighed med et stærkt budskab, der giver lyst til at udforske mere viden. Viegand Maagøe har udarbejdet en kampagne med tilhørende website for Københavns Kommune.

Læs om casen

Forklarende animationsfilm

Det er efterhånden de færreste, der læser manualer. Med YouTubes indtog er alle brugermanualer og forklarende tekster blevet til levende billeder, hvor man forklarer ved hjælp speak og grafik, hvordan noget virker, eller hvordan en proces forløber. Eksempelvis denne forklarende animationsfilm om varmechecken. På to minutter har du forstået, om du er berettiget til varmechecken. Og hvis alternativet var en længere tekst, der startede ‘I henhold til paragraf 4, stykke 8, er den ældste person i husstanden berettiget til varmecheck-tilskuddet, hvis vedkommende lever op til følgende betingelser…’, så ved vi godt, hvad vi foretrækker. 60.000 views lyver heller ikke.

Casefilm

Video er suverænt til at præsentere en opfindelse eller et nyt produkt. Tag for eksempel Arla her, som skal til at elektrificere en energikrævende fordampningsproces på et af deres store mejerier. De skal bruge mindre gas og mere grøn strøm. I denne video forklarer vi i hovedtræk, hvad opfindelsen går ud på, og hvorfor de er begejstret for ideen.
Længde: 1-2 minutter.

Nyhed til SoMe

Video er meget effektivt til at fortælle om en nyhed eller en begivenhed. Det kan gøres kort og godt. Her er det vores direktør Søren Eriksen, der fortæller, at firmaet er flyttet til nye lokaler, fordi vi er blevet mange flere ansatte.
Længde: Typisk 45 sekunder.

All-round stand-up videopræsentation

Vi elsker at lave dette produkt. Ideen er simpel. Tag en person, sæt vedkommende foran kameraet, skriv et manus på forhånd og brug en teleprompter, så der overskud til at forklare og smile på samme tid. Når optagelsen er i kassen, står vi for resten af arbejdet, hvor vi laver understøttende grafik til videoen.

Vi elsker konceptet, fordi det både er informativt, men også viser personen bag produktet/budskabet.

Længde 2-5 minutter.

Konferencefilm

Vi fik ikke ideen til det her videokoncept – det indrømmer vi med det samme! Det gjorde en af vores kunder. De havde tænkte, “Hvorfor er det kun de 100 inviterede konferencegæster, der skal have disse vigtige snakke og oplæg med sig hjem? Hvordan får vi dem til at leve bagefter?” Jamen, vi laver da bare et TV-studie ved siden af, hvor vi inviterer dem ind til en snak a la Deadline, optager det, og sender det ud i vores kanaler.
Længde: 5-20 minutter.

Animation og video til SoMe

Til sociale medier skal det være kort, illustrativt og helt ind til benet. Her har vi produceret korte SoMe-videoer for Lykke Friis og TænkeTanken Europa. Enkelt og effektivt med et fokus per video.
Længde: 20 til 45 sekunder.

Dokumentarfilm

Seere vil gerne have dokumentarfilm. Det er en ærlig og direkte genre. Derfor er vi ekstrastolte af den her store Nordea-dokumentar om ansvarlige investeringer, som vi har været med til at producere. Det er lidt som podcast på film – der er god tid til at dykke ned i spændende emner, mens vi samtidig kan vise sindsygt smukke billeder.
Længde: 10-30 minutter.

Facebook Live

En liveudsendelse giver sommerfugle i maven. Den er meget menneskelig, fordi her er ikke plads til at redigere og manipulere med virkeligheden. Vi producerer Facebook Live til eksempelvis borgermøder og Energistyrelsens kampagne SparEnergi. Her er det Jakob og Line i en snak om energispare-myter – hyggeligt og informativt.
Længde: 20-40 minutter.

Vil du have en snak om hvordan vi kan løfte dit arbejde med video? Skriv til Sune!

Sune Kliborg

Seniorspecialist, Grafisk Design og Spiludvikling, Grafisk designer