
Boliganalysen forbedrer bygningsmassen
Hvordan skaber kommuner bedst energiforbedringer i boliger? Med det rigtige digitale værktøj. Vi udviklede Boliganalysen, der på få klik giver information om potentialet for energiforbedringer ned til den enkelte adresse – og kommunikerer direkte til boligejerne.
Opgaven
Hvordan kan kommunen tilbyde borgerne viden og bedre forudsætninger for at vælge klimarigtigt, når ressourcerne er begrænsede?
Det giver mening at samarbejde kommunerne imellem og skabe analysegrundlag, metoder og budskaber, der kan anvendes på tværs af kommunegrænser. Det er desuden et krav, at arbejdsbyrden skal nedbringes dramatisk for, at kommunerne i praksis kan gennemføre kampagner.
Det er her, Boliganalysen kommer ind i billedet: Et digitalt værktøj, der automatiserer hovedparten af det benarbejde, der er nødvendigt for at skabe målrettede kampagner der gør en kommune attraktiv for borgere på jagt efter hjem med grøn profil, godt indeklima og lave udgifter.
Baggrund
Vi skal reducere vores CO2-udledning dramatisk i de kommende år, og det gør store forandringer nødvendige i vores boliger.
40 % af vores energiforbrug
40 % af vores energiforbrug går til opvarmning af bygninger, og størstedelen af vores energiforbrug kommer fra fossile brændsler. Heldigvis findes der teknologi og viden, der gør det muligt at opvarme boligerne effektivt og uden, at energiforbruget bliver en belastning for klimaet.
Nøglen til at skære kraftigt ned på vores CO2-udledning ligger i at få mere ud af den energi, vi bruger i vores boliger. Det gør vi gennem energirenovering og omstilling til mere klimavenlig opvarmning.
Kommunerne har påtaget sig en hovedrolle
Kommunernes klimamedarbejdere er bevidste om, at vejen til en aktiv indsats fra boligejerne går gennem saglig oplysning og inspiration om deres muligheder for at opnå massive besparelser på varmeregningen.
En effektfuld informationsindsats
En effektfuld informationsindsats kræver imidlertid en stor indsats for den enkelte kommune, og udfordringen med at skabe fagligt velfunderet rådgivning er ressourcekrævende. Erfaringen viser også, at hvis boligejerne i praksis skal handle på informationskampagner, så forudsætter det, at informationen er så personlig som muligt og rammer meget præcis ned i deres virkelighed.
Sådan løste vi opgaven
Vi udvikler det digitale værktøj Boliganalysen med fokus på kommunernes behov for at kunne sætte gang i målrettede energiforbedringer.
Vi har i udviklingen haft særlig fokus på, at borgerne ikke føler sig intimideret eller overvåget pga. brugen af data. Målet er at give boligejerne en inspirerende indsigt med fokus på muligheder, bæredygtighed og sparede energiudgifter.
Dataindsigter
Boliganalysen integrerer store mængder data fra en række kilder i en enkel brugerflade. Det giver brugerne indsigter i boligmassen om bl.a. energimærker, oliefyr, og ejendommes alder.
Kommunikation til borgerne
Boliganalysen kan bruges til at kommunikere direkte til borgerne, både gennem e-boks og med en personaliseret URL.

Sådan virker Boliganalysen
Boliganalysen er et digitalt værktøj, som hjælper kommunen med at kommunikere effektivt og målrettet til boligejere om muligheder for at spare på energiregningen. Med Boliganalysen kan kommunens klimamedarbejdere målrette oplysning og inspiration til udvalgte boligejere, f.eks. om muligheder for at konvertere til fjernvarme eller varmepumpe til boligejere med naturgas.

Find målgruppen
Kommunens klimamedarbejdere finder relevante modtagere med enkle analyseværktøjer, som trækker på en lang række forskellige offentlige data om de enkelte huse. Det er grunddata om boligen som f.eks. oplysninger om husets størrelse, byggeår, opvarmningsform osv., og så er det data fra husets energimærke, som har detaljerede oplysninger om husets energitilstand og muligheder for større og mindre tiltag, der kan give boligejeren besparelser. Med en kortfunktion får klimamedarbejderne overblik over boligernes placering, understøttet af enkle muligheder for at segmentere ud fra geografiske aspekter, så kampagnerne kan ramme helt ned på landsby-, gade- eller husniveau , hvis nødvendigt.
Når klimamedarbejderen har udvalgt en modtagergruppe, er næste skridt at finjustere budskaberne. Boliganalysen indeholder komplette kampagneskabeloner med budskaber, beregnere og kampagneelementer, som kommunens medarbejdere kan anvende, som de tilbydes, eller tilpasse efter behov og formål.
Skræddersyet assistance
Den enkelte boligejer modtager link til en unik webside med indhold, der nøje er tilpasset modtagerens boligforhold. Det kan f.eks. være et overblik over økonomien i at skifte til en mere klimavenlig opvarmning eller muligheder for energibesparende renoveringer som f.eks. efterisolering eller nye energiruder.
Boliganalysen er med til at sikre, at kommunerne når deres klimamål, og hjælper borgerne med at finde løsninger, der ikke bare giver gode besparelser, men i de fleste tilfælde også en mere komfortabel bolig.
Store besparelser
Tidligere kunne det tage kommunernes klimamedarbejdere op til 14 dage at indsamle data, definere en målgruppe og opsætte f.eks. en mailkampagne. Samme opgave kan nu løses godt og effektivt på en formiddag eller mindre – men nu med kampagneindhold, der er tilpasset den enkelte modtager. Hvad der før var generiske budskaber til én stor gruppe, er nu blevet individuelt tilpassede indsigter og budskaber.
Med Boliganalysen har kommunerne fået mulighed for at forlade ressourcekrævende, generisk massekommunikation til fordel for målrettede budskaber og indsigter, der hjælper den enkelte borger.

Resultater
Boliganalysen gør det muligt for kommunerne at vurdere, hvor de skal lægge deres indsats. Med værktøjet kan de f.eks. sætte fokus på:
- Boliger med dårlige energimærker
- Hjem med oliefyr
- Boliger opført før et givet årstal
- Et specifikt kvarter eller en enkelt vej.
Med de indsigter kan man begynde en kampagne, og Boliganalysen gør det nemt. Værktøjet indeholder bl.a. skabeloner til e-boks-breve og individuelle URL’er til boligejerne med anbefalinger, der er lige til at sende af sted.
Sætter en kommune f.eks. fokus på oliefyr, vil boligejere med oliefyr modtage specifik vejledning inkl. prisestimat. Det er muligt gennem integration med værktøjer på siden SparEnergi.dk, der også er udviklet og drives af Viegand Maagøe.
2022
- Kommunerne opsatte 450 kampagner i 2022 og gennemførte mere end 300 dataanalyser
- Ejerne af flere end 400.000 husstande fik i 2022 brev med link til unikke hjemmesider
- Mere end 45.000 boligejere besøgt i 2022 deres unikke side, svarende til en open rate på 11.25%

Eksempel: Kampagneoversigt

Eksempel: Analyse