Boliganalysen

Boliganalysen forbedrer bygningsmassen

Kunde: Energistyrelsen

Hvordan skaber kommuner bedst energiforbedringer i boliger? Med det rigtige digitale værktøj.

Viegand Maagøe udvikler Boliganalysen, der på få klik giver information om potentialet for energiforbedringer ned til den enkelte adresse – og kommunikerer direkte til boligejerne.

Baggrund for Boliganalysen

Vi skal reducere vores CO2-udledning dramatisk i de kommende år, og det gør store forandringer nødvendige i vores boliger, for 40 % af vores energiforbrug går til opvarmning af bygninger, og størstedelen af vores energiforbrug kommer fra fossile brændsler. Heldigvis findes der teknologi og viden, der gør det muligt at opvarme boligerne effektivt og uden, at energiforbruget bliver en belastning for klimaet.
Nøglen til at skære kraftigt ned på vores CO2-udledning ligger i at få mere ud af den energi, vi bruger i vores boliger. Det gør vi gennem energirenovering og omstilling til mere klimavenlig opvarmning.

Kommunerne har påtaget sig en hovedrolle i indsatsen for at opnå Danmarks mål om CO2-neutralitet i 2050, og kommunernes klimamedarbejdere er meget bevidste om, at vejen til en aktiv indsats fra boligejerne går gennem saglig oplysning og inspiration om deres muligheder for at opnå massive besparelser på varmeregningen.

En effektfuld informationsindsats kræver imidlertid en stor indsats for den enkelte kommune, og udfordringen med at skabe fagligt velfunderet rådgivning er ressourcekrævende. Erfaringen viser også, at hvis boligejerne i praksis skal handle på informationskampagner, så forudsætter det, at informationen er så personlig som muligt og rammer meget præcis ned i deres virkelighed.

Realitet vs. ambitioner

Så hvordan kan kommunen tilbyde borgerne viden og bedre forudsætninger for at vælge klimarigtigt, når ressourcerne er begrænsede?

Her giver det mening at samarbejde kommunerne imellem og skabe analysegrundlag, metoder og budskaber, der kan anvendes på tværs af kommunegrænser. Det er desuden et krav, at arbejdsbyrden skal nedbringes dramatisk for, at kommunerne i praksis kan gennemføre kampagner.

Det er her, Boliganalysen kommer ind i billedet: Et digitalt værktøj, der automatiserer hovedparten af det benarbejde, der er nødvendigt for at skabe målrettede kampagner.

Energistyrelsen

Kunde: Energistyrelsen

Kontraktperiode: 2018 -

Helt kort

Energirigtige boliger gør en kommune attraktiv for borgere på jagt efter hjem med grøn profil, godt indeklima og lave udgifter. Vi udvikler det digitale værktøj Boliganalysen med fokus på kommunernes behov for at kunne sætte gang i målrettede energiforbedringer:

  • Dataindsigter
    Boliganalysen integrerer store mængder data fra en række kilder i en enkel brugerflade. Det giver brugerne indsigter i boligmassen om bl.a. energimærker, oliefyr, og ejendommes alder.
  • Kommunikation til borgerne
    Boliganalysen kan bruges til at kommunikere direkte til borgerne, både gennem e-boks og med en personaliseret URL.

Vi har i udviklingen haft særlig fokus på, at borgerne ikke føler sig intimideret eller overvåget pga. brugen af data. Målet er at give boligejerne en inspirerende indsigt med fokus på muligheder, bæredygtighed og sparede energiudgifter.

Se casevideo fra Boliganalysen

Boliganalysen er et af de mest solide værktøjer, vi har i kommunerne. Det er vores "weapon of mass reduction". Det er det værktøj som kan reducere drivhusgasudledningerne allerbedst.
Morten Westergaard
Middelfart Kommune

Sådan løser vi opgaven

Boliganalysen er et digitalt værktøj, som hjælper kommunen med at kommunikere effektivt og målrettet til boligejere om muligheder for at spare på energiregningen. Med Boliganalysen kan kommunens klimamedarbejdere målrette oplysning og inspiration til udvalgte boligejere, f.eks. om muligheder for at konvertere til fjernvarme eller varmepumpe til boligejere med naturgas.

Find målgruppen

Kommunens klimamedarbejdere finder relevante modtagere med enkle analyseværktøjer, som trækker på en lang række forskellige offentlige data om de enkelte huse. Det er grunddata om boligen som f.eks. oplysninger om husets størrelse, byggeår, opvarmningsform osv., og så er det data fra husets energimærke, som har detaljerede oplysninger om husets energitilstand og muligheder for større og mindre tiltag, der kan give boligejeren besparelser. Med en kortfunktion får klimamedarbejderne overblik over boligernes placering, understøttet af enkle muligheder for at segmentere ud fra geografiske aspekter, så kampagnerne kan ramme helt ned på landsby-, gade- eller husniveau , hvis nødvendigt.

Når klimamedarbejderen har udvalgt en modtagergruppe, er næste skridt at finjustere budskaberne. Boliganalysen indeholder komplette kampagneskabeloner med budskaber, beregnere og kampagneelementer, som kommunens medarbejdere kan anvende, som de tilbydes, eller tilpasse efter behov og formål.

Skræddersyet assistance

Den enkelte boligejer modtager link til en unik webside med indhold, der nøje er tilpasset modtagerens boligforhold. Det kan f.eks. være et overblik over økonomien i at skifte til en mere klimavenlig opvarmning eller muligheder for energibesparende renoveringer som f.eks. efterisolering eller nye energiruder.

Boliganalysen er med til at sikre, at kommunerne når deres klimamål, og hjælper borgerne med at finde løsninger, der ikke bare giver gode besparelser, men i de fleste tilfælde også en mere komfortabel bolig.

Store besparelser

Tidligere kunne det tage kommunernes klimamedarbejdere op til 14 dage at indsamle data, definere en målgruppe og opsætte f.eks. en mailkampagne. Samme opgave kan nu løses godt og effektivt på en formiddag eller mindre – men nu med kampagneindhold, der er tilpasset den enkelte modtager. Hvad der før var generiske budskaber til én stor gruppe, er nu blevet individuelt tilpassede indsigter og budskaber.

Med Boliganalysen har kommunerne fået mulighed for at forlade ressourcekrævende, generisk massekommunikation til fordel for målrettede budskaber og indsigter, der hjælper den enkelte borger.

Boliganalysen skaber resultater

Boliganalysen gør det muligt for kommunerne at vurdere, hvor de skal lægge deres indsats. Med værktøjet kan de f.eks. sætte fokus på:

  • Boliger med dårlige energimærker
  • Hjem med oliefyr
  • Boliger opført før et givet årstal
  • Et specifikt kvarter eller en enkelt vej.
Man kan få indblik helt ned på de enkelte foreslåede tiltag i energimærkerne – f.eks. boliger, der trænger til nye vinduer.

Med de indsigter kan man begynde en kampagne, og Boliganalysen gør det nemt. Værktøjet indeholder bl.a. skabeloner til e-boks-breve og individuelle URL’er til boligejerne med anbefalinger, der er lige til at sende af sted.

Sætter en kommune f.eks. fokus på oliefyr, vil boligejere med oliefyr modtage specifik vejledning inkl. prisestimat. Det er muligt gennem integration med værktøjer på siden SparEnergi.dk, der også er udviklet og drives af Viegand Maagøe.

Det gode eksempel

F.eks. tilbød Energistyrelsen en færdig kampagne i Boliganalysen til at oplyse borgere om muligheden for fjernvarme. I den forbindelse brugte 44 (ud af 98) kommuner Boliganalysen til formidlingen. Mange kommuner valgte at mikrosegmentere deres samlede målgruppe, så kommunikationen kom helt tæt på den enkelte modtager. I Faaborg-Midtfyn Kommune blev hovedkampagnerne f.eks. versioneret i 55 særligt tilpassede kampagner designet til enkelte segmenters specifikke situationer.

I 2022 onboardede vi mere end 60 nye kommuner, så 92 kommuner (ud af 98) nu er brugere af Boliganalysen.

Og kommunernes anvendelse er støt stigende.

Resultater fra 2022
  • Kommunerne opsatte 450 kampagner og gennemførte mere end 300 dataanalyser
  • Ejerne af flere end 400.000 husstande har fået brev med link til unikke hjemmesider
  • Mere end 45.000 boligejere har besøgt deres unikke side, svarende til en open rate på 11.25%

Kontakt

Vil du høre mere om projektet, og hvad vi kan gøre for dig?

pernille yding fredslund

Pernille Yding Fredslund

Chef for Digital, Cand.it

Mobil: +45 26 13 62 60

Eksempler på andre cases

Grøn Industrianalyse viser vejen

Energistyrelsen

Grøn Industrianalyse
Data og analyser

Website om cirkulær økonomi

Miljøstyrelsen

cirkvirk-Case-top
Kommunikation og digital

Ny målerstruktur til kraftvarmeværk

VEKS

Køge Kraftværk VEKS energi
Data og analyser

Tilsyn med ecodesign og energimærkning

Energistyrelsen

Strategi og ledelse

Global udbredelse af energieffektivisering

Energistyrelsen

Jalisco at night
Økonomiske analyser

Hurtigere og billigere energikortlægninger

EUDP-finansieret projekt

_Avista-Green
Data og analyser

Varmepumpe til bedre fjernvarme

Hvide Sande Fjernvarme A.m.b.A

Data og analyser

Grøn omstilling i Ukraine

Energistyrelserne i Danmark og Ukraine

Aftaleordning energieffektivisering Ukraine - Case-topbillede
Økonomiske analyser

CØ: Vejen til en bæredygtig byggeplads

TL Byg

TL BYG bæredygtigt
Data og analyser

Affaldshåndtering på Jamaica

International Finance Corporation (Verdensbanken)

Jamaica-case-topbillede
Økonomiske analyser

Energisyn viser vejen til effektivisering

Lactosan A/S

lactosan energisyn
Data og analyser

Kommunikationspakke til LED-virksomhed

Nordic Business Light

Nordic Business Light case
Kommunikation og digital

Vedvarende energi-investeringer i Ukraine

Energistyrelserne i Danmark og Ukraine

Investeringsplatform Ukraine - Case-topbillede investeringsplatform grøn omstilling
Data og analyser

Energibesparelse i børnehøjde

Gentofte Kommune

SNIF_hero
Kommunikation og digital

Analyse: Energikrav og renovering

Energistyrelsen

Energikrav renovering
Data og analyser

Podcasts styrker kommunikation

Industriens Fond

Klimaklar SMV podcast
Kommunikation og digital

Udbredelse af kendskab til støtteordning

EUDP (Energistyrelsen)

EUDP-Case-top
Data og analyser

Klimaregnskab for forsyningsselskab

Forsyning Helsingør

Helsingør Forsyning
Data og analyser

CØ: Analyser for bæredygtige film og TV

Vision Denmark og Producentforeningen

bæredygtig film tv
Data og analyser

Rådgivning om CO2-kvoter

Skjern Paper

Strategi og ledelse

Fossilfrit mejeri

Adven

Teknisk rådgivning

CØ: Analyse af DGNB-certificering

DEKO

DEKO CIRKULÆR ØKONOMI
Data og analyser

UNI-TEK får hjælp til grøn selvhjælp

UNI-TEK A/S

uni-tek smedevirksomhed klimaregnskab
Data og analyser

Website: plastikviden.dk

Miljøstyrelsen

plastikviden plastik nationale plastikcenter
Kommunikation og digital

NAMA for sukkersektoren i Mexico

UNEP-DTU

Sukkersektor Mexico Case-top
Økonomiske analyser

Krav om energimærker og ecodesign

EU-Kommissionen

Data og analyser

CØ: Cirkulær frokost med CO2-beregner

Able

able frokost cirkulær økonomi
Data og analyser

Symbioseløsning med biomasse

DuPont

dupont biomasse
Data og analyser

Energioptimering hos Viking Malt

Viking Malt

Viking Malt Energioptimering
Teknisk rådgivning

Kampagne til landbruget

Energistyrelsen

Energihøsten case
Kommunikation og digital

Bæredygtighedsrapport til HEM Danmark

HEM Denmark

HEM rapport
Data og analyser

Digital CO2-beregner til uddannelsesinstitution

VIA University College

VIA University College
Data og analyser

Indeklima på skoler i Hvidovre

Hvidovre Kommune

hvidovre-indeklima-topbillede
Strategi og ledelse

Fremtidens kommunale klimaplaner

Diverse kommuner

Kommune Klimaplaner Lejre
Data og analyser

7 dokumenter blev til 1 vejledning

Energistyrelsen

Energisynsvejledning
Kommunikation og digital

Rådgivningsordning om energibesparelser

Energistyrelsen

Energirådgivning-Case-top
Kommunikation og digital

Lovgivning sikrer bæredygtige elbiler

EU-Kommissionen

elbiler lovgivning batteri
Data og analyser

Energieffektivisering i Vietnams industri

Energistyrelsen i Danmark og Industriministeriet i Vietnam

Grøn omstilling Vietnam Case-top energieffektivisering
Økonomiske analyser

Energibesparelser ved hjælp af Big Data

Høje-Taastrup Kommune

Big Data Høje-Taastrup-case-top
Data og analyser

Digitalt værktøj til CO2-regnskab

Energistyrelsen & Realdania

energi og CO2-regnskab Case-top
Data og analyser

CO2-regnskab for Hørsholm

Hørsholm Kommune

CO2-regnskab der kan reducere CO2-udledninger
Data og analyser

Webløsning om energibesparelser

Energistyrelsen

SparEnergi-Case-top spar energi
Kommunikation og digital

Energioptimering med pinch-analyse

AAK Denmark A/S

AAK Viegand Maagøe energi- og driftsoptimeringer
Data og analyser

Varmepumpe udnytter overskudsvarme

HOFOR og Novozymes A/S

Overskudsvarme HOFOR Novozymes Viegand Maagøe
Data og analyser

Energirådgivning til private

Energistyrelsen

Kommunikation og digital

Klima og totaløkonomi går hånd i hånd

Miljøstyrelsen

Bæredygtige produkter viegand maagøe grøn omstilling cirkulære indkøb
Data og analyser

Presse om tilskud til boligprojekter sparer CO2

Energistyrelsen

TV2
Data og analyser

Fjernvarme til små byer

E.ON

Byvarme E.ON
Kommunikation og digital

Adfærdskampagne i Glostrup Kommune

Glostrup Kommune

Glostrup Kommune case
Kommunikation og digital

Håndtering af spildevand i Lusaka

International Finance Corporation (Verdensbanken)

Spildevandshåndtering Lusaka Case-top
Økonomiske analyser

Kampagne for KBH

Københavns Kommune

København luft kampagne ren luft redder liv
Kommunikation og digital

Globe Buddy fik kommunikationsplan

Globe Buddy

Hund med Globe Buddy
Data og analyser

Website og brand for ukrainsk energifond

Verdensbanken

EEF - Case website brand identitet
Kommunikation og digital

Elektrificering af Fødevareindustrien

Dansk Industri

elektrificering af fødevareindustrien
Strategi og ledelse

Kampagne skaber CO2-reduktion

Energistyrelsen

kampagne om CO2
Kommunikation og digital

Genanvendelse af husholdningsplast

Dansk Affaldsminimering

Dansk Affaldsminimering - case-top
Data og analyser

Fjernvarme fra overskudsvarme

CP Kelco

Finanisering skaber overskudsvarme i CP Kelco
Data og analyser

Energigennemgang af bygninger

Københavns Ejendomme

Københavns Kommune -energigennemgang af bygninger
Data og analyser

Varmepumpe udnytter overskudsvarme

Høje Taastrup Fjernvarme a.m.b.a.

nordea høje taastrup varmepumpe overskudsvarme
Data og analyser

Klimaklar SMV

Industriens Fond

Klimaklar SMV klimastrategi smv'er
Kommunikation og digital

Podcast ’Pioneren’

Samsø Energiakademi

Podcast Pioneren
Kommunikation og digital

International strategi for energiselskab

Dansk energiselskab (anonym)

strategi international wind power energy
Strategi og ledelse

Elektrificering af ølbrygning

Royal Unibrew

Royal-Unibrew-Faxe
Teknisk rådgivning

Hjælper irsk markedstilsyn

The Sustainable Energy Authority of Ireland

Irland Markedstilsyn Energi
Data og analyser

Kommune udvider industriel symbiose

Billund Kommune

Billund Kommune ressourcedeling
Data og analyser

Opbygning af forening for mental sundhed

Norliv/Velliv

Velliv Norliv Foreningen - Case
Kommunikation og digital