Få en virksomhedsnær ESG-strategi
ESG handler om at gøre jeres virksomhed mere bæredygtig indenfor miljøforhold (Environmental), sociale forhold (Social) og virksomhedsforhold (Governance). Større virksomheder vil blive omfattet af CSRD-direktivet, men selv virksomheder, der ikke bliver omfattet, kan blive mødt af krav om en ESG-strategi gennem kunder og leverandører.
Men en ESG-strategi skaber også værdi på både kort og langt sigt ved at få jer til at arbejde med muligheder og risici indenfor bæredygtighed.
Forretningsmæssige fordele:
- Imødekomme kunde-, forbruger- og lovkrav
- Solidt fundament for rapportering
- Fremtidssikre forretningen fx gennem bedre risikostyring og indsigt i jeres interessenters forventninger
- Styrke konkurrenceevnen og få bedre adgang til finansiering
- Markedspositionering bl.a. gennem forbedrede kommunikationsmuligheder
Typiske veverancer ved ESG-strategi
- Interessent- og benchmarkanalyse
- Dataindsamling og input fra jeres virksomhed og værdikæde
- Dobbeltrettet væsentlighedsanalyse (double materiality assessment)
- Modenhedsanalyse
- Gap-analyse
- Målsætninger, KPI’er og plan for styring og forankring hos jer
- Anbefalinger til kommunikation og rapportering