ESG-strategi

Få en virksomhedsnær ESG-strategi

ESG handler om at gøre jeres virksomhed mere bæredygtig indenfor miljøforhold (Environmental), sociale forhold (Social) og virksomhedsforhold (Governance). 

En ESG-strategi skaber værdi på både kort og langt sigt ved at få jer til at arbejde med muligheder, risici og prioriteter indenfor bæredygtighed.

Forretningsmæssige fordele:

  • Imødekomme kunde-, forbruger- og lovkrav
  • Få adgang til nye markeder
  • Skabe et solidt fundament for rapportering
  • Styrke den databaserede forretningsforståelse og samtidig få en større transparens og sporbarhed af data
  • Fremtidssikre forretningen fx gennem bedre risikostyring og indsigt i jeres interessenters forventninger
  • Styrke konkurrenceevnen og få bedre adgang til finansiering
  • Få integreret bæredygtighedsindsatsen i jeres eksisterende forretningsstrategi
  • Styrke positionering og omdømme gennem markedsføring

Typiske leverancer ved ESG-strategi

  • Interessent- og benchmarkanalyse
  • Dataindsamling og input fra jeres virksomhed og værdikæde
  • Dobbeltrettet væsentlighedsanalyse (double materiality assessment)
  • Modenhedsanalyse
  • Gap-analyse
  • Målsætninger, KPI’er og plan for styring og forankring hos jer
  • Anbefalinger til kommunikation og rapportering

Det kan I også bruge en ESG-strategi til

Tydelig holdning til bæredygtighed

Jeres ESG-strategi skal adressere forventninger fra værdikæden og skabe en klar retning for jeres arbejde med bæredygtighed. Når I har defineret en strategi for ESG, bliver det muligt at være transparent om jeres mål og prioriteter.

Tydelig handling med mål og KPI’er

Operationaliser strategien ved at definere klare mål og KPI’er, der hjælper med at tage ejerskab for udviklingen og måle jeres fremskridt. De resultater I opnår er jeres bidrag til en lidt bedre verden og kan danne grundlag for at fortælle den gode historie om jeres ESG-arbejde.

Bliv mere attraktiv for både kunder og ansatte

I takt med at I integrerer ESG-strategien i virksomheden bliver i ikke bare styrket i jeres relation med og omdømme overfor kunder og den øvrige værdikæde, men også overfor eksisterende og nye ansatte.

Holder jer i bevægelse

Det er selvfølgelig vigtigt, at I løbende tilpasser og forbedrer jeres strategi. Det er en del af processen at revidere både strategi, men selvfølgelig også mål og KPI’er for at sikre at jeres indsats passer til virkeligheden.

Processen

Her ser du et typisk forløb. Vi tilpasser det til jeres virksomhed og jeres ambitionsniveau inden for bæredygtighed og ESG.

Tag fat i os, hvis du vil høre mere om mulighederne.

Gro Kardel

Gro Kardel

Chefrådgiver, Antropolog

Derfor ESG

Større virksomheder vil blive omfattet af CSRD-direktivet, men selv virksomheder, der ikke bliver omfattet, kan blive mødt af krav om en ESG-strategi gennem kunder og leverandører.

ESG er ikke bare en forudsætning for at en god målestok for jeres arbejde med risikostyring, omdømme og innovation. Igennem struktureret arbejde med ESG får I kortlagt og forholdt jer til påvirkninger og risici gennem dialog med interessenter og indsamling af og indblik i ESG-data. I får prioriteret, sat mål og lagt planer – og evt. rapporteret og skabt de nødvendige forandringer i og uden for jeres organisation.

Sådan arbejder vi med ESG

Vi arbejder ud fra CSRD – også for jer, der ikke er underlagt direktivet, men som ønsker, at kunne systematisere jeres indsats.

Vi tager udgangspunkt i indsigter bl.a. fra markeds-, trends-, og en ESG-modenhedsanalyse, der klæder os på til at hjælpe jer med at fokusere jeres ESG-indsats og sikre at I taler med de rigtige interessenter om det der er væsentligt for jeres forretning.

Målet med arbejdet er at fokusere indsatsen for at opnå størst mulig positiv indvirkning, sikre en god forretning og hvis relevant også for at sikre compliance med gældende og fremtidige regulativer.

Læs mere om…

  • Dobbelt væsentlighedsanalyse
    En dobbelt væsentlighedsanalyse giver jer indblik i hvilke ESG-temaer, der er mest relevante for jeres værdikæde og virksomhed.
    Læs mere om dobbelt væsentlighedsanalyse
  • ESG-rapportering
    Vi kan hjælpe både med at indsamle og bearbejde ESG-data og formidle det i en ESG-rapport.
    Læs mere om ESG-rapportering
  • Digitalt ESG-værktøj
    I vores digitale værktøj, ESG Navigator, har vi digitalisere ESG-processen. Værktøjet kan både bruges af alle virksomheder, også hvis I er omfattet af CSRD.
    Læs mere om ESG Navigator

Vi elsker at dele viden

Tilmeld dig vores nyhedsmail, og bliv skarp på energi, bæredygtighed og ESG. Vi sender typisk 4 nyhedsmails om året og måske et par ekstra – hvis vi føler os inspirerede.