Hvordan får børn i Gentofte Kommune gode energivaner? Vi har udviklet en effektfuld adfærdskampagne for bedre energivaner, der gør det til en leg at spare på vand, varme, lys og elektricitet.
Viegand Maagøe har i samarbejde med Kolding Kommune udviklet en adfærdskampagne målrettet kommunale daginstitutioner til at skabe gode energivaner hos børn og voksne. Gennem historiefortælling, aktiviteter og teori lærer børnene om energi – hvad det er, hvor den kommer fra, og hvordan man sparer på den.
I Gentofte Kommune resulterede kampagnen i energibevidste børn med skarp sans for energispild – både i børnehaven og i hjemmet.
Som en del af kampagnekonceptet leverer vi også en presseindsats målrettet både lokale og landsdækkende medier.
I Gentofte Kommune resulterede presseindsatsen bl.a. i artikler i Villabyerne og Teknik & Miljø, hvor fordelen ved den tidlige indsats, som skaber bevidsthed hos børnene på den lange bane, bliver fremhævet.
Eksempler fra Snif-bog
Eksempler på fysiske materialer fra kampagnen
Screenshot fra Snif-spil
Med kernekompetencer i at gøre kompleks viden letforståelig og handlingsorienteret, udarbejdede vi et kampagnekoncept, som hjælper med at gøre energibesparelse til et pædagogisk fokusområde i daginstitutioner. Målet med kampagnen er at skabe konkrete adfærdsændringer hos primært børn, men også pædagoger og forældre.
Kampagnen kører i 3 parallelle forløb:
Alle forløb og materialer er samlet under konceptet ”Energibesparelse i børnehøjde”, som kan tilpasses specifikke ønsker og behov.
Kampagnematerialerne er udviklet i tæt samarbejde mellem en pædagog, en nudgingekspert, kommunikationsfolk og energifaglige eksperter. Det sikrer, at kampagnematerialet har et pædagogisk afsæt, beror på nudgingbaserede principper og hviler på et solidt energifagligt grundlag.
Som supplement til de fysiske materialer og aktiviteter kan børnene også slappe af i sofaen, mens de hjælper Energiagent Snif med at opsnuse spildt energi i spillene “Snif”, “Bliv agent med agent Snif” og “Snifs’ Store Energijagt”.
Alle spil er udviklet til aldersgruppen 3-6 årige og kan tilgås på både iPad og desktop.