Adfærdskampagne giver børn gode energivaner
Kunde: Gentofte Kommune
Hvordan får børn i Gentofte Kommune gode energivaner? Vi har udviklet en effektfuld adfærdskampagne for bedre energivaner, der gør det til en leg at spare på vand, varme, lys og elektricitet.
Viegand Maagøe har i samarbejde med Kolding Kommune udviklet en adfærdskampagne målrettet kommunale daginstitutioner til at skabe gode energivaner hos børn og voksne. Gennem historiefortælling, aktiviteter og teori lærer børnene om energi – hvad det er, hvor den kommer fra, og hvordan man sparer på den.
I Gentofte Kommune resulterede kampagnen i energibevidste børn med skarp sans for energispild – både i børnehaven og i hjemmet.
Sådan løste vi opgaven
Med kernekompetencer i at gøre kompleks viden letforståelig og handlingsorienteret, udarbejdede vi et kampagnekoncept, som hjælper med at gøre energibesparelse til et pædagogisk fokusområde i daginstitutioner. Målet med kampagnen er at skabe konkrete adfærdsændringer hos primært børn, men også pædagoger og forældre.
Kampagnen kører i tre parallelle forløb:
- Forløb målrettet børn
– Bog om Energiagent Snif
– “Energiagent”-udstyr
– Spil og aktiviteter
- Forløb målrettet pædagoger
– Kampagnemanual
– Aktivitetshæfte
- Forløb målrettet omverdenen
– Brev til forældre
– PR i lokale medier
Alle forløb og materialer er samlet under konceptet ”Energibesparelse i børnehøjde”, som kan tilpasses specifikke ønsker og behov.
Kampagnematerialerne er udviklet i tæt samarbejde mellem en pædagog, en nudgingekspert, kommunikationsfolk og energifaglige eksperter. Det sikrer, at kampagnematerialet har et pædagogisk afsæt, beror på nudgingbaserede principper og hviler på et solidt energifagligt grundlag.
Find spildt energi med ræven Agent Snif
Som supplement til de fysiske materialer og aktiviteter kan børnene også slappe af i sofaen, mens de hjælper Energiagent Snif med at opsnuse spildt energi i spillene “Snif”, “Bliv agent med agent Snif” og “Snifs’ Store Energijagt”.
Alle spil er udviklet til aldersgruppen 3-6 årige og kan tilgås på både iPad og desktop.
Pressehistorier er en del af pakken
Som en del af kampagnekonceptet leverer vi også en presseindsats målrettet både lokale og landsdækkende medier.
I Gentofte Kommune resulterede presseindsatsen bl.a. i artikler i Villabyerne og Teknik & Miljø, hvor fordelen ved den tidlige indsats, som skaber bevidsthed hos børnene på den lange bane, bliver fremhævet.