Energirådgivning til private boligejere
Kunde: Energistyrelsen
Hvordan får man danskerne til at energirenovere? Ved at gøre svære beslutninger nemme. Viegand Maagøe hjælper Energistyrelsen med direkte energirådgivning til boligejere på borgermøder og via Facebook, mail og telefon.
Sådan fim boligejere energirådgivning
I denne opgave har vi udnyttet Viegand Maagøes unikke kombination af kommunikationseksperter og energiteknisk faglighed for at flytte energirenoveringer fra tanke til handling hos boligejere ved hjælp af energirådgivning.
Kampagnen bidrager til at udbrede SparEnergi.dk og er udviklet med sammenhæng i budskaber og visuel identitet.
Vi har bl.a.:
- Deltaget i mere end 300 borgermøder, webinarer og åbne arrangementer i mere end 80 kommuner
- Sikret presseomtale af borgermøder
- Ydet uvildig og gratis rådgivning via mail, telefon og facebook
- Ydet ekstraordinær rådgivning ifbm. åbning af Bygningspuljen
- Udviklet chatbotten Joulie til SparEnergi.dk
- Udviklet trykte materialer om energiløsninger
- Udbredt kendskab til rådgivningstjenesten gennem bl.a. digital annoncering
Budskaber tilpasses løbende på tværs af kanaler ud fra bl.a. energiantropologiske analyser med indsigter i forskellige segmenters barrierer og motivation for energirenovering.
Vi hjælper kommunerne med segmentering af deltagere, invitationer og praktisk gennemførelse af arrangementer. Vores energirådgivere leverer desuden faglige oplæg og deltager i festivaller og messer om energi og bæredygtighed.
Resultater
Spørgeskemaer udsendt til deltagere i borgermøder 6-12 måneder efter arrangementet viser, at:
- 37 % af deltagerne har gennemført en eller flere energirenoveringer efter energirådgivning
- Deltager har i gennemsnit gennemført 1,4 tiltag svarende til ca. 10.000 kWh om året
- 94 % er tilfredse eller meget tilfredse med arrangementerne
Samlet besparelse fra indsatsen:
Ca. 20 mio. kWh/år
Ca. 5.100 ton CO2