
Målrettet kampagne giver CO2-reduktion i virksomheder
Nyt tilskud til projekter, som sparer energi i virksomheder, fik mange ansøgninger trods kort frist. Viegand Maagøe stod for lanceringen af Energistyrelsens Erhvervspulje.
Opgaven
Energistyrelsen ønskede at lancere den nye Erhvervspulje, som giver tilskud til energibesparende projekter i produktions-, handels-, og servicevirksomheder.
Puljen ændrer markant på vilkårene for at søge tilskud sammenlignet med tidligere ordninger. Viegand Maagøe blev bedt om at udbrede kendskab til tilskuddet og bidrage til at hjælpe virksomheder i gang med ansøgningen.

Sådan løste vi opgaven
Vores strategi var at ramme målgruppen ad forskellige kanaler for at sikre maksimalt kendskab:
- Direct Mail
Sendt til landets 800 største virksomheder med klimaminister Dan Jørgensen som afsender - Nyhedsmails
Samarbejde med målgruppens egne organisationer gjorde, at virksomhederne mødte budskabet i nyhedsmails fra DI, Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer - Pressearbejde
Historien om tilskuddet blev fortalt i erhvervsmedier
- LinkedIn-opslag
Segmenterede opslag og annoncering via LinkedIn - Motion graphic
Som en del af indsatsen udviklede vi en motion graphic-film om Erhvervspuljen og sørgede i samarbejde med SparEnergi.dk’s redaktion for integration med SparEnergi.dk.
Kendskabsindsatsen blev fulgt op med guidende budskaber via webinarer, faktaark og casebeskrivelser.
Resultater
Med kort varsel blev Erhvervspuljens åbning fremrykket med 3 mdr., og der kunne ansøges i bare 2 uger. Alligevel lykkedes det at få budskabet ud med den målrettede kampagne om CO2. Og resultatet var:
- Over 200 ansøgninger
- Ansøgninger for mere end 145 mio. kr.
- Det svarer til 75 % af puljen